Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسجد مرحوم حاج تقی خان اراک همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان میزبان روزه‌داران و مشتاقان کلام وحی است، امسال نیز همانند سنوات قبل مجلس وعظ و خطابه در این مسجد برقرار است و بناست حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد قائم‌فرد خطیب توانای کشوری و رئیس مجتمع فرهنگی فاطمیه(س) اصفهان به بیان «نکات تفسیری سوره مبارکه طه» بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه استان مرکزی هم تصمیم دارد در حد توان نسبت به پوشش این سلسله جلسات تفسیری اهتمام ورزد.

حجت‌الاسلام قائم‌فرد در اولین جلسه از این مراسم با بیان توضیحاتی کلی از سوره مبارکه طه گفت: این سوره 135 آیه دارد که آیات آن نازل شده در مکه مکرمه است و به نظر جمهورِ علما و مفسرین به جز آیه 130 و 131 که بعضا گفته شده در مدینه نازل شده، بقیه آیات در مکه مکرمه نازل شده است.

وی ادامه داد: قسمت اول این سوره تا حدود آیه دهم در باب «توحید» است، بعد از آن 80 آیه به زندگی حضرت موسی(ع) اختصاص دارد، در آخر سوره هم به مباحث «معاد» پرداخته شده است.

نکات سوره مبارکه طه

خطیب برجسته کشوری اظهار کرد: در این سوره مبارکه چند نکته کلی بعنوان نصیحت ذکر شده است؛ اولین نکته پرهیز از اسراف است، دوم عبرت‌گیری از سرگذشت پیشینیان، سومین نکته این سوره توصیه به صبر در بلاها و سختی‌ها و امتحانات زمانه می‌باشد. نکته چهارم عدم چشم‌دوختن به ظواهر فریبنده دنیاست که هر چه از این دنیا هست در همین دنیا می‌ماند و ما در کنار گذران زندگی دنیا باید به فکر حقیقت و  امور معنوی باشیم، کما اینکه هدف از ارسال رسولان الهی در متن آیات قرآن و روایات اشاره شده که حضرات انبیا و معصومین(ع) آمده‌اند که دل بشر را احیا کنند به عبارت دیگر آنها آمده‌اند که در این دنیای زودگذر فانی ما را به خدا وصل کنند لذا بطور کلی نباید ظواهر دنیا ما را فریب دهد و باید به فکر آخرت باشیم.

وی در تشریح نکته پنجم و آخرین مطلبی که در این سوره آمده است گفت: امر به برپایی نماز بوسیله بزرگ‌تر و مدیر خانه در این سوره تأکید شده است، به عبارت دیگر بزرگ هر مجموعه و قومی باید زیردستان خود را امر به نماز بکند.

سبب نزول سوره مبارکه طه

حجت‌الاسلام قائم‌فرد علت نزول این سوره مبارکه بر اساس روایات تفاسیر البرهان و نورالثقلین تشریح کرد و افزود:  وجود مبارک و نورانی خاتم‌الانبیا(ص) سخت‌ترین و مشکل‌ترین عبادات را انجام می‌دادند بطوری‌که گاهی پیغمبر(ص) آن‌قدر بر روی پا جهت عبادت می‌ایستادند که پاهای شریف حضرت متورم می‌شد، لذا آیات ابتدایی سوره طه نازل شده است که: «طه؛ مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛ یا رسول الله! ما قرآن را نازل نکردیم که شما خود را به رنج و سختی بیندازی»، عبادت خدا به تعبیر من حد و مرزی دارد و نباید در عبادت آن‌قدر به مشقت افتاد که سبب کوتاهی در سایر امور شود.

فضیلت سوره طه

وی تصریح کرد: در فضیلت قرائت سوره طه از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که خدای متعال دو سوره را قبل از خلقت آدم برای ملائکه بیان فرموده، یکی سوره مبارکه طه و دیگری سوره مبارکه یس. وقتی ملائکه این آیات مبارکات را از لسان خدای تعالی شنیدند، گفتند: خوشابحال آن امتی که این سوره‌ها بر آن‌ها نازل می‌شود و خوشابحال دل‌هایی که این آیات را تحمل می‌کنند و خوشا‌بحال آن زبان‌هایی که این کلمات را تکلم می‌کنند.

خطیب دربار حسینی(ع) بیان کرد: در روایت دیگر از پیامبراکرم(ص) آمده است: که اهل بهشت فقط سوره‌های یس و طه را قرائت می‌کنند، در تفسیر نورالثقلین از پیامبر آمده که هر کس این سوره را قرائت کند خداوند ثواب گروه مهاجر و انصار را به او می‌دهد، امام صادق(ع) هم فرمودند: رها نکنید و بی‌توجه نباشید به سوره طه، چرا؟ زیرا خدای متعال هم سوره مبارکه طه را دوست دارد و هم کسانی که این سوره را قرائت کنند. البته باید توجه داشت که تنها قرائت ظاهری ملاک نیست بلکه قرائت همراه با فهم سوره و متخلق شدن به دستورات این سوره مبارکه مدنظر است.

حجت‌الاسلام قائم‌فرد در ادامه گفت: پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: کسی که مداومت کند بر خواندن سوره طه، فردای قیامت خداوند نامه عملش را به دست راست او می‌دهد و به تعبیری بدون حساب وارد بهشت می‌شود و خدای متعال آن‌قدر اجر و پاداش به خواننده سوره طه عطا می‌کند که آن شخص راضی می‌شود.

«طه» اسم مبارک خاتم‌الانبیاء(ص) است

وی ادامه داد: «طه» اسم مبارک خاتم‌الانبیاء(ص) است؛ البته با طول و تفصیلی که در روایات آمده است که چگونه نام پیامبر را طه گفته‌اند چراکه طه از حروف مقطعه قرآن است، سرّ این کلام نزد خدا و راسخون در علم است، گاهی حضرات اهل‌بیت(ع) اشاراتی در این زمینه دارند؛ مثلا از امام صادق(ع) رسیده است که طه دو حرف است( ط و ه)، «ط» به معنای طالب‌حق و «ه» به معنای هادیٌ الیه، رسول‌الله هم طالب خداوند بودند و هم مردم را به سوی خداوند هدایت می‌کردند.

خطیب دربار حسینی(ع) با بیان روایتی از علامه بحرانی در تفسیر البرهان تصریح کرد: امام صادق(ع) شخصی فرمود: فلانی چند تا اسم از پیامبر(ص) در قرآن مجید هست؟ متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما امت پیامبر(ص) داریم این است که اطلاعاتمان در خصوص رسول‌الله(ص) کم است، در باب امام حسین(ع) دو ماه محرم و صفر صحبت است، در باب حضرت زهرا(س) هم ایام فاطمیه و ... ولی در باب پیامبر(ص) فقط به روز شهادت و ولادت ایشان اکتفا شده که آن دو روز هم با شهادت امام مجتبی(ع) و ولادت امام صادق(ع) قرین شده است که سبب شده در مجالس به طور خاص به پیامبر اکرم(ص) پرداخته نشود.

اسامی پیامبر اکرم(ص) در قرآن مجید

قائم‌فرد گفت: در قرآن مجید بیش از 400 آیه درباره رسول‌الله(ص) وجود دارد که ما از بسیاری از آن‌ها غافلیم، در باب اسامی خاتمِ انبیا(ص) در قرآن هم همین‌طور است، بسیاری از ما نمی‌دانیم چند اسم از ایشان در قرآن آمده است، امام صادق(ع) فرمود: برای پیامبر 10 اسم است که ما به عنوان تبرک اسامی را ذکر می‌کنیم: 1- محمد(ص) 2- رسول 3- احمد 4- عبدالله 5- طه 6- یس 7- نون و القلم 8- مزمل 9- مدثر 10- ذکر که البته امام صادق(ع) در انتهای این روایت می‌فرماید: ذکر خاتم‌الانبیاء(ص) و اهل ذکر ما اهل‌بیتیم لذا اگر قرآن فرموده است «فسئلوا اهل‌‌الذکر ان کنتم لاتعلمون» منظور سوال از اهل‌بیت(ع) است.

وی در ادامه بیان کرد: حتی ثعلبی که از مخالفان اهل‌بیت(ع) است با نقل روایتی از امام صادق(ع) می‌گوید: حضرت(ع) فرمود «طه» یعنی «طهارة اهلُ‌بیتِ محمد صلی الله علیه و آله» یعنی این «ط» اشاره به طهارت اهل‌بیت‌(ع) است. مرحوم خاتون‌آبادی در کتاب «جنات‌الخلود» مطلب دیگری در باب اسامی پیامبر(ص) دارند و آن اینکه همانطوری که در دعای جوشن کبیر 1001 اسم برای خداوند هست به همین شکل برای وجود مقدس پیامبر هم 1001 اسم وجود دارد سپس می گوید اما اهل تحقیق 268 اسک برای پیامبر بیان کرده اند با 5 ویژگی که ویژگی اول این است که اسامی مصرحه یعنی اسامی‌ای که در قرآن به آنها تصریح شده است 53 اسم است، اسما

این خطیب برجسته افزود: علاوه بر اسامی ذکر شده، اسامی دیگری نیز در قرآن وجود دارد که به حضرت رسول(ص) اطلاق می‌شود از جمله: نجم، داعی، بشیر و نذیر، نور، مصدّق و بیّنه.

وی در پایان اظهار کرد: خداوند متعال در سوره شریفه می‌فرماید: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ»، قرآن را خدا نازل کرده است به خاطر اینکه افراد خاشع و خاضع متذکر شوند و بیدار شوند، حال اینجا اولِ حرف است که فردِ سعید و سعادتمند کیست؟ و باید بررسی شود که چه کارهایی سبب سعادت انسان است و چه اموری باعث شقاوت می‌شود و اگر بخواهیم در میان خاضعین و خاشعین باشیم باید چه کارهایی انجام دهیم چراکه صفت خشوع یکی از صفات بسیار نیک برای انسان‌هاست و ائمه ما همگی در برابر خداوند خاشع بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی ایکنا استان مرکزی ایکنا اراک ماه رمضان سوره طه طه استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن

«نماز شب» یکی از نماز‌های مستحب است که در اسلام بر خواندن آن تاکید زیادی شده و برای آن پاداش‌های بسیاری ذکر گردیده است. نقل شده است که در مجلس اول ملاقات مرحوم علامه طباطبایی (ره) با استاد اخلاق خود، مرحوم آقا سید علی قاضی (ره)، مرحوم قاضی به ایشان فرموده‌اند: فرزندم! اگر دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم می‌خواهی نماز شب بخوان.

فضیلت نماز شب

به گزارش صدا و سیما، امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می‌گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می‌کند، اندوه را برطرف می‌سازد و چشم را جلا می‌دهد.» رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: «نماز شب وسیله‌ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.» امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «در خانه‌هایی که نماز شب خوانده می‌شود و قرآن تلاوت می‌گردد، آن خانه‌ها نزد آسمانیان هم، چون ستاره درخشانند.»

کیفیت

نماز شب مجموعاً یازده رکعت است:

۱. هشت رکعت آن دو رکعت، دو رکعت، مانند نماز صبح خوانده می‌شود و این چهار دو رکعتی؛ به نیت نماز شب می‌باشد.

۲. دو رکعت نماز شَفْعْ: بهتر است در رکعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خوانده شود.

۳. یک رکعت نماز وَتْر: بعد از حمد سه بار سوره توحید و یک بار سوره «فلق» و یک بار سوره «ناس» بخوانیم و می‌توان یک سوره تنها خواند، سپس دست‌ها را برای قنوت به‌سوی آسمان بالا می‌بریم و حاجات خود را از خدا می‌خواهیم؛ و برای چهل مؤمن دعا می‌کنیم؛ و طلب مغفرت می‌کنیم و هفتاد مرتبه می‌گوئیم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه.»

از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت می‌کنیم و به‌سوی او بازگشت می‌نمایم.

آن گاه ۷ بار می‌گوئیم «هذا مقامُ العائذٍِ بکَ منَ النّارِ»؛ این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می‌برد؛ و بعد از آن ۳۰۰ مرتبه می‌گوییم: «العفو» و سپس می‌گوئیم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم.»

احکام نماز شب

برای نماز شب احکامی بیان شده است:

نیت

هشت رکعت به نیت نماز شب و سپس دو رکعت نماز شفع و آن گاه یک رکعت نماز وتر، که با فضیلت‌ترین نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو رکعت شفع برتر از وتر است.

برای نماز شب می‌توان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد و تنگی وقت می‌توان تنها به نماز وتر اکتفا نمود.

وقت نماز شب

وقت نماز شب از نیمه‌شب تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب می‌شود؛ و افضل از آن خواندن نماز شب نزدیکی‌های فجر است. البته شخص مسافر می‌تواند نماز شب را پیش از نیمه‌شب بخواند. جوانی که می‌ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود، می‌تواند نماز شب را پیش از نیمه‌شب بخواند.

کسانی که برای خواندن نماز شب بعد از نیمه‌شب عذری دارند مانند پیرمردان و یا کسی که از سرد شدن هوا می‌ترسد و... می‌توانند نماز شب را قبل از نیمه‌شب بخوانند.

جواز نشسته خواندن

جایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار. ولی اگر می‌خواهد نشسته بخواند بهتر آن است که هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده حساب کند؛ بنابراین باید هشت بار دو رکعت نشسته و هر دو رکعت به یک سلام که جمعاً شانزده رکعت به نیت نماز شب می‌شود، بخواند و دوباره دو رکعت هر دو رکعت به یک سلام به نیت نماز شفع و دو بار یک رکعت هر یک رکعت به یک سلام به نیت نماز وتر.

خلاصه کردن

خواندن سوره در رکعت‌های نماز شب لازم نیست و می‌تواند فقط به خواندن سوره حمد اکتفا کند. هم‌چنین قنوت در رکعت‌های دوم مستحب است و می‌تواند بدون قنوت بخواند. نماز وتر یک رکعت است و می‌شود آن را بدون قنوت به جا آورد. همچنین لازم نیست همه یازده رکعت را در یک مجلس و پشت سر هم بخواند، بلکه می‌تواند در دو سه نوبت بخواند، بلکه جدا جدا خواندن افضل است، همان‌طور که رسول خدا تهجد می‌کرد.

بلند خواندن

مستحب است که نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده‌اش کسی می‌خواهد برای به نماز شب برخیزد، بیدار شود، چنان چه در روایت است و برخی از علما نیز تصریح به استحباب جهر (بلند خواندن و مشخص بودن صدا) نموده‌اند.

بدیهی است که استحباب بلند خواندن نماز شب در جایی است که امن از ریا و سُمعه باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سُمعه در بلند خواندن باشد باید آهسته بخواند.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد پدر ۴ شهید دفاع مقدس در مبارکه
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • بیداری امروز جوانان دنیا مرهون روشنگری رهبر انقلاب است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • پیام تبریک بانک سرمایه به مناسبت دهه فجر
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • نصب پنل‌های خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن